De Groot zet in op automatisering

De Groot zet in op automatisering

17 maart 2021

Onderstaand artikel is verschenen in De Houtkrant van 26 februari 2021

De timmerindustrie verandert. Waar nog geen 17 jaar geleden kozijnen op vlakvandiktebanken en pennenbanken gemaakt werden, deed het intreden van de Weinig Conturex in 2005 de markt op zijn grondvesten schudden. Inmiddels is het CNC bewerkingscentrum niet meer weg te denken uit de timmerfabriek. Maar na levering houdt het niet op. Door continu te werken aan de efficiëntie van het proces kun je nog meer uit de machine te halen.

De Groot gelooft dat automatisering de toekomst is

Het productieproces moet steeds eenvoudiger en minder afhankelijk worden van mensen. De productiemedewerker is niet meer nodig om balken te laden, maar voor kwaliteitscontrole en onderhoud aan de machine. Automatische in- en uitvoer, versimpelen van routines en productieprocessen, procesmanagement op de werkvloer met scansystemen; het zijn slechts enkele voorbeelden van ontwikkelingen die we nu al tegenkomen. Nu bouwen met hout steeds meer aan populariteit wint en personeel moeilijker te vinden is, wordt het belangrijker om capaciteit te winnen zonder extra mensenhanden. Aan het eind van dit decennium is de geautomatiseerde timmerfabriek de norm, aldus De Groot.

Investeren in talent

Om op deze verandering in te spelen is De Groot Bewerkingsmachines flink aan het investeren in automatiseerders. Dit is momenteel de snelst groeiende afdeling binnen het bedrijf. Een belangrijke verandering is bijvoorbeeld dat de servicedesk tegenwoordig onder het automatiseringsteam valt. De vragen van klanten gaan steeds vaker over uitdagingen in de software en minder over de mechanische of elektrische componenten.

Het team uitbouwen blijkt een flinke uitdaging. De Groot is daarom een traineeship gestart waar afgestudeerde talenten worden opgeleid om uiteindelijk 2e of 3e lijns technicus, CNC-instructeur of productiebegeleider te worden. Momenteel volgen meerdere medewerkers dit programma, maar gezien de vraag uit de markt is er nog voldoende ruimte voor talent.

Naast nieuw talent wordt er ook gezocht naar ervaren mensen die zich in de markt bewezen hebben. Recentelijk heeft bijvoorbeeld een processpecialist zich aangesloten bij het team. De kennis van producten en processen maakt de ervaringsdeskundige een gewaardeerde gesprekspartner voor de klant.

Machine inclusief programma’s opleveren

Ook klanten van De Groot kunnen moeilijk aan personeel komen met (productie)software ervaring. De scholing na levering van de machine ging voorheen voornamelijk over hoe te programmeren in de software. Dit verschuift langzaam naar het leveren van de machine inclusief vooringestelde programma’s.

Voor de belangrijkste producten die van de machine komen, worden programma’s geschreven door de automatiseerder van De Groot. De operator kan zo snel een uniek product maken met minimale kans op fouten. Routinematige handelingen worden zoveel mogelijk uit het werkproces gehaald. Iemand uit het team van De Groot komt vervolgens enkele keren per jaar langs om de programma’s verder te verfijnen, uit te breiden of nieuwe programma’s te schrijven. Als bedrijf word je zo minder afhankelijk van ‘die ene collega met alle kennis’ en wordt het bedrijf toekomstbestendig.

Door op deze manier naar automatisering te kijken, zorgt De Groot dat het beschikbare talent in onze bedrijfstak optimaal benut wordt.